Wat is scouting?

Scouting staat voor uitdaging! Scouting biedt leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te
ontwikkelen. Scouting biedt haar (jeugd-)leden, ongeacht culturele achtergrond, afkomst, geloof, beperking of politieke overtuiging, een veilige en leerzame speelomgeving.

Wat feitjes over Scouting Nederland

·       Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 110.000 leden.

·       Wereldwijd zijn ruim 50 miljoen meiden en jongens lid van Scouting.

·       Er zijn meer dan 1.000 Scoutinggroepen in heel Nederland.

·       In 90% van alle gemeenten zijn één of meer Scoutinggroepen actief.

·       75% van de vrijwilligers is jonger dan 25 jaar en zij besteden gemiddeld 8 uur per week aan Scouting.

·       25% van de Scoutingvrijwilligers is ook vrijwilliger bij een andere organisatie.
Scouting heeft ruim 20 Scouting Label- en kampeerterreinen voor scouts en niet-scouts op de mooiste plekjes van Nederland.

·       Koningin Máxima is beschermvrouwe van Scouting Nederland.

Scouting Weurt

Scouting Weurt is een scoutinggroep voor jong en oud. Het is vol gezelligheid en avontuur. Bij Scouting Weurt kan je erg veel leren zoals vuur maken, koken, tochttechnieken maar ook omgaan en samenwerken met anderen.
Scouting Weurt heeft op dit moment de speltakken bevers, welpen, scouts, explorers en stam.

• Bevers zijn kinderen tussen de 5 en 7 jaar oud. Zij zitten in groep 2 en 3 van de basisschool. Je bent dus 2 jaar bever.
  • Welpen zijn kinderen tussen de 7 en 11 jaar oud. Zij zitten in groep 4 tot en met 7 van de basisschool. Je bent dus 4 jaar welp.
  • Scouts zijn tieners tussen de 11 en 15 jaar oud. Zij zitten in groep 8 van de basisschool tot en met klas 3 van de middelbare school. Je bent dus 4 jaar scout.
  • Explorers zijn jongeren tussen de 15 en 18 jaar oud. Zij zitten in klas 4, 5 en 6 van de middelbare school (of de eerste klassen van het beroepsonderwijs). Je bent dus 3 jaar explorer.
  • Roverscouts deze leeftijd begint bij ons vanaf 18 jaar oud.
  • 30+ stam. bij deze groep ben je welkom vanaf 30 jaar.

Elk jaar zijn er per speltak meerdere kampen. Zo is er een winterkamp, voorjaarskamp en zomerkamp. Ook zijn er soms speciale kampen zoals een ouder kind kamp of gezamenlijk zomerkamp. Naast dat er soms een gezamenlijk kamp is hebben we ook soms meerdere gezamenlijke opkomsten zoals dat we elk jaar een kerstopkomst hebben met alle speltakken