De Explorers zijn tussen de 15 en 18 jaar oud en draaien e
lke vrijdagavond van 19:00 – 22:00 uur. Zij organiseren alles zelf: ze organiseren hun eigen programma en hun eigen expeditie (zomerkamp). Ook hun afdeling runnen ze zelf, ze kiezen een afdelingsbestuur en beheren de financiën van de afdeling. De begeleiding doet actief mee in het door de Explorers opgestelde programma en zijn er om te adviseren of om vragen te beantwoorden.

Programma
Het programma is zeer divers. Zo kun je de ene week druk bezig zijn met het maken van een gaaf spel of een ontwerp voor een hoge toren en ben je de week erop bezig met het spelen van het spel of het maken van de toren. Hoe dan ook doe je altijd wel iets leuks, want je bent immers samen beheerder van het geld voor de activiteiten en verzin je de activiteiten dus zelf.

Kampen
De Explorers gaan elk jaar vijf jaar op kamp. Dit zijn de volgende kampen:

• Winterkamp, dit kamp wordt zoals de naam al zegt gehouden in de winterperiode en bestaat uit drie dagen;
  • Jotihunt, dit is een grote vossenjacht door de provincie Gelderland. Hier doen dan ook diverse groepen aan mee. De bedoeling is zoveel mogelijk punten te scoren door het doen van gekke opdrachten en het jagen op de vossen. Dit kamp bestaat uit drie dagen;
  • RSW, dit staat voor Regionale Scouting Wedstrijden en duurt drie dagen. Deze zijn bedoelt voor alle Scouts van Regio ZON, maar de Explorers zijn altijd welkom om te helpen.
  • Intercamp, dit is een internationaalkamp dat elk jaar in een ander land gehouden wordt. Dit kamp duurt vier dagen en wordt gehouden tijdens pinksteren.
  • Zomerkamp, dit kamp geldt als afsluiting van het Scoutingseizoen en wordt door de Explorers altijd in een ander land gehouden. Samen met de begeleiding zoeken we de mooiste plekken uit om op kamp te gaan en gaan we de gaafste activiteiten uitvoeren.

Organisatie
Als Explorer houd je je samen met je groep ook bezig met het organiseren van grote activiteiten voor de rest van de Scouting of voor het verdienen van geld, want hoe meer geld er in een jaar verdient wordt, hoe verder weg je op kamp kan. Hieronder staan een aantal acties die door de Explorers georganiseerd worden:

• Oliebollenactie;
  • Wasstraat;
  • Oud-Hollandse spelen;
  • Rommelmarkt;
  • Open dag;
  • Opkomsten en activiteiten voor de rest van de Scouting;

Meekijken
Heb je interesse gekregen na het lezen van deze pagina? Vul dan snel het contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op! Je mag uiteraard eerst vier keer gratis meekijken om te zien of je het leuk vindt. Tot snel!